25-26.10.2018 – to bez wątpienia dni, które przejdą do historii projektu Souly. W tym terminie miała odbyć się konferencja Real Estate Management Congress 2018, podczas której to chcieliśmy oficjalnie wyjawić szerszej publiczności, czym jest Souly i jaka jest specyfika naszego systemu. Widzieliśmy, że stojąc w jednym rzędzie jako partnerzy wydarzenia z tak uznanymi na rynku firmami jak Kone, EY, Cushman & Wakefield, czeka nas dużo pracy, aby stanąć na wysokości zadania i zaprezentować nasz system z jak najlepszej strony przed gośćmi, którzy zjawią się na tym wydarzeniu.
Kilka słów o naszym stoisku. Zamontowaliśmy nasz sprzęt na terenie konferencji dzień przed jej rozpoczęciem, a naszym celem było zaprezentowanie całego systemu od kuchni, nie tylko w teorii. Na potrzeby targów postawiliśmy w naszej chmurze wirtualny pokój, który tak naprawdę był makietą znajdującą się na naszym stoisku. Obok wyświetlaliśmy klientowi realny panel administracyjny, wśród których mógł on znaleźć właśnie ten pokój. Klient mógł otworzyć okno i drzwi, na własne oczy doświadczając tego, jak działa wysyłanie informacji zbieranych przez nasze czujniki do chmury danych. Odwiedzający nasze stoisko mieli okazję zapoznania się ze wszystkim funkcjami panelu administracyjnego, widząc z bliska nasz system i SoulBox – urządzenie, które jest „sercem” całego projektu. Mogliśmy także zaprezentować naszą aplikację mobilną wraz z realną zmianą pożądanej temperatury dla pomieszczenia, do którego przydzielony został właściciel telefonu.
Wracając do samego wydarzenia – to, co rzucało się od razu w oczy, to kameralność całego eventu. Kilkunastu wystawców rozmieszczonych dość ciasno po sali konferencyjnej, obok sala, w której odbywały się prezentacje i spotkania z prelegentami, do tego korytarz przeznaczony do szeroko pojętego networkingu – to tyle. Paradoksalnie – była to jedna z największych zalet REM Congress 2018. Dzięki temu dało się wyczuć, że nie jest to zwykła impreza targowa, tylko ekskluzywne wydarzenie, na którym spotykają się przedstawiciele konkretnych biznesów w celu nawiązania nowych znajomości i wymienienia się wiedzą.
Warto opisać najważniejsze z naszego punktu widzenia prelekcje, na których miałem okazję gościć. Na pierwszy plan poszło wystąpienie Bartosza Dobrowolskiego z PropTech Poland. Bartek opowiedział nam, czym jest termin Proptech i na jakim etapie rewolucji cyfrowej w branży nieruchomości znajduje się Polska, w odniesieniu chociażby do naszych zachodnich sąsiadów. Przeanalizowano także wszystkie czynniki, stymulujące chęć rozwoju cyfrowego w obszarze Real Estate. Z punktu widzenia naszego projektu Souly było to z pewnością wartościowe wystąpienie, gdyż swoją wizją staramy się odpowiedzieć na wyzwania, które niesie za sobą rewolucja Proptech. Wniosek płynący z tego wystąpienia jest jeden – branża Real Estate (tak jak wiele innych sektorów) zmierza w takim kierunku, gdzie bez warstwy cyfrowej nie będziemy w stanie odpowiedzieć na oczekiwania rynku.
Innym ciekawym elementem pierwszego dnia, była prelekcja dr Mirosława Ryby z Ernst&Young, poświęcone technologii IoT w londyńskiej siedzibie EY, na przykładzie aplikacji dla pracowników tamtejszego biura. Ta specjalnie napisana na potrzeby firmy aplikacja, jest tak naprawdę miejscem, gdzie wszystko się zaczyna i kończy, jeśli chodzi o pracowników EY. Za jej pośrednictwem wybiera się stanowisko pracy w danym dniu, komunikuje się z innymi pracownikami, komentuje projekty, zamawia jedzenie i nie tylko. Oglądaliście kiedyś Black Mirror? Wizje przedstawione w niektórych odcinkach tego serialu ze stajni Netflixa już teraz przekuwane są na rzeczywistość, pozostaje tylko pytanie, na ile przysłużą się one zwykłym ludziom, a na ile stanowić będą dodatkowy element kontroli nad społeczeństwem. Jest to niezwykle ważny temat, który z pewnością jeszcze nie raz będziemy poruszać na łamach naszego bloga.
Wisienką na torcie było zakończenie pierwszego dnia konferencji, kiedy to na scenie pojawił się Mirosław Hermaszewski. Adnotacja dla tych, którzy jakimś cudem nie słyszeli tego nazwiska – pan Mirosław jest pierwszym i jedynym jak do tej pory Polakiem, który znalazł się kiedykolwiek w przestrzeni kosmicznej, a na scenie czuł się nie gorzej, niż w kosmosie. Klasa sama w sobie, a salwy śmiechu niosące się co chwilę po sali były tylko dowodem na to, w jaki sposób pan Mirosław potrafił porwać publiczność swoimi niecodziennymi anegdotami. Tego typu luźniejszy element w programie na sam koniec dnia okazał się trafionym pomysłem i pozwolił nam z uśmiechem na ustach opuścić salę konferencyjną.
Drugiego dnia miałem również przyjemność wysłuchać prelekcji Sebastiana Ozdoby z Comarchu, który opowiedział zgromadzonym o znaczeniu zaawansowanej analityki w rozwoju poszczególnych sektorów przemysłowych, głównie w odniesieniu do branży real estate i tematyki IoT. Poznaliśmy odpowiedzi na to, jakich obszarów dotyka zaawansowana analityka i czy jej użyteczność będzie mogła mieć przełożenie na rozwój Internet of Things. W domyśle przyszłość może przynieść nam mechanizmy, gdzie tak naprawdę każdy ruch klienta w obrębie sklepu, strony internetowej, czy też profilu na mediach społecznościowych będzie przekuty na lepsze dopasowanie oferty do jego własnych potrzeb. Zasadniczo to już teraz wyposażeni jesteśmy w wiele takich mechanizmów, lecz kwestią otwartą pozostaje interpretacja takich danych i odpowiednie ich przekucie w potencjalny sukces dla firmy. Istotnym elementem rozwijania tego typu mechanizmów jest także pozostawienie swobody klientowi w korzystaniu z danych usług, a nie zasypywanie go komunikatami reklamowymi, tworzonymi na podstawie jego poprzednich zachowań.
Program drugiego dnia był znacznie skromniejszy, a drugi dzień konferencji kończył się już o godzinie 14:00. Był to zatem czas, który poświęciliśmy głównie na dokończenie rozmów biznesowych z dnia poprzedniego. Dało się wyczuć także spore zmęczenie wśród uczestników wydarzenia, zapewne mała ilość snu zrobiła tutaj swoje, stąd mniejszy ruch pomiędzy stoiskami w porównaniu do początku konferencji.
Przechodząc powoli już do podsumowania całego wydarzenia, z czystym sumieniem i przyjemnością mogę napisać, że Real Estate Management Congress 2018 doskonale wpasował się w nasze oczekiwania względem tego typu wydarzenia. Spotkaliśmy się z wieloma głosami podziwu w odniesieniu do naszego systemu i naszych pomysłów, odbyliśmy sporo konkretnych rozmów i poznaliśmy rzeszę inspirujących ludzi, z którymi mamy nadzieję spotkać się w niedalekiej przyszłości. Z tej okazji chciałbym jeszcze raz bardzo podziękować organizatorom REM Congress 2018, czyli redakcji magazynu Real Estate Manager, za zaproszenie nas na to wydarzenie i niezwykle profesjonalną organizację konferencji.
Mam nadzieję, że zobaczymy się za rok!
Paweł Scheffler,
Koordynator działań marketingowych w Souly.